EUROPEJSKIEGO DNIA LOGOPEDY MIĘDZYNARODOWEGO DNIA PSYCHOLOGA oraz innych SPECJALISTÓW
W związku z obchodami Europejskiego Dnia Logopedy i Międzynarodowych Dni Psychologa w naszej szkole opracowano projekt, który powstał z myślą zwiększania wśród uczniów świadomości na temat psychologii, logopedii i pedagogiki, a także rozbudzeniu ciekawości i zainteresowania wspomnianymi dziedzinami. Zaproponowany przez nas program za główny cel stawia sobie integrację całej społeczności szkolnej (uczniów, rodziców i nauczycieli) ponieważ adresatami oddziaływań wszystkich specjalistów świadczących usługi na terenie naszej szkoły są wszystkie wymienione osoby. Przygotowane przez nas warsztaty, gry, zabawy i spotkania dają możliwość bliższego poznania się uczniom, rodzicom i nauczycielom w przedszkolu i w szkole. Zaangażowanie całej społeczności szkolnej pozwala w bezpieczny i przyjazny sposób nauczyć dzieci i młodzież zawiązywania satysfakcjonujących relacji społecznych, a także kształtować samoocenę. Proponowane w projekcie ćwiczenia rozwijają samowiedzę, umożliwiają samopoznanie, dzięki czemu młody człowiek łatwiej odnajduje własne miejsce i rolę w społeczności klasowej, a później w innych relacjach społecznych. W programie duży nacisk położony został na poznanie zasad poprawnego nawiązywania kontaktów społecznych, komunikowania się werbalnego i niewerbalnego, zasad zdrowej rywalizacji oraz adekwatnego przekazywania i odbioru emocji. Zadania stawiane do wykonania mają wyzwolić spontaniczność dzieci, również w kontakcie z rodzicami i nauczycielami.
Celem naszego projektu jest także profilaktyka logopedyczna. Mowa odgrywa ważną rolę w społecznych kontaktach człowieka z innymi ludźmi. Dzięki odbieraniu i rozumieniu mowy dziecko poznaje otaczający je świat, a dzięki umiejętności mówienia i precyzyjnej komunikacji zdobywa potrzebne mu informacje, wyraża własne myśli, uczucia i pragnienia. Prawidłowy rozwój mowy dziecka stanowi podstawę kształtowania się i rozwoju jego osobowości. Aby przybliżyć uczniom i rodzicom ten ważny aspekt rozwoju przygotowano dla nich cykl gier i zabaw logopedycznych, a także łączone warsztaty logopedyczne dla dzieci i rodziców w wieku przedszkolnym ponieważ to właśnie wiek przedszkolny jest najważniejszym i decydującym okresem w kształtowaniu i rozwijaniu mowy dziecka.
Kolejnym obszarem, któremu poświęcony jest nasz program jest nauka, a konkretnie pomoc dziecku w jej przyswajaniu. Jak wiadomo szkoła za jeden z nadrzędnych celów stawia sobie wyposażenie dzieci w konkretną wiedzę, która w przyszłości uczyni z naszych dzieci wykształconych, wartościowych, samodzielnie myślących ludzi. Czasem jednak należy dziecku wskazać drogę, w jaki sposób ma sięgać po tą wiedzę. Szkoła pomaga uczniom w wielu obszarach ich funkcjonowania społecznego, emocjonalnego i poznawczego.
Rozwój wymienionych obszarów to główny cel pracy wszystkich nauczycieli, ale w znacznej mierze też specjalistów – pedagogów, logopedów, psychologa, oligofrenopedagoga, którzy swoją ciężką pracą, nieustannie starają się w jak najlepszy sposób pomóc dzieciom i młodzieży rozwijać siebie.
Opracowany przez nas projekt adresowany jest dla dzieci przedszkolnych, uczniów Zespołu Szkół w Krasnobrodzie oraz ich rodziców.
Zajęcia prowadzone są metodami warsztatowymi, opartymi na aktywności własnej uczestników. Ćwiczenia oparte są na metodzie uczenia się przez doświadczenie, służą doskonaleniu osobowości uczniów.
Tegoroczny projekt obejmował:
- Warsztaty logopedyczne dla rodziców wraz z dziećmi w wieku przedszkolnym: prezentacja nt. Podstawowych aspektów rozwoju mowy i terapii logopedycznej oraz wspólne wykonanie pomocy/zabawek logopedycznych do pracy z dzieckiem w domu. (termin 15.03.2019)
Prowadząca: logopeda Małgorzata Lipczewska–Litwińczuk. - Wystawa plakatów wykonanych przez uczniów uczęszczających na terapię logopedyczną, nt. ćwiczeń w gabinecie logopedycznym. Prowadząca: logopeda Grażyna Krzeszowska
- Szkolne rozgrywki logopedyczno – psychologiczno - pedagogiczne - quizy, gry i zabawy drużynowe i klasowe.(11-15.03.2019) Prowadzące: logopeda Małgorzata Lipczewska– Litwińczuk, logopeda Grażyna Krzeszowska, psycholog Angelika Nowińska – Borowiec
- Warsztaty dla rodziców wraz z dziećmi z Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne oraz integracji sensorycznej (28.03.2019) Prowadzące: psycholog Angelika Nowińska – Borowiec, logopeda Małgorzata Lipczewska– Litwińczuk, pedagog specjalny Justyna Kwaśniewska,
- Warsztaty dla rodziców dzieci szkoły podstawowej „Jak pomóc dziecku w nauce?”(20.03.2019) Prowadzące: pedagog Krystyna Piwko,
- Nagranie filmiku z udziałem uczniów naszej szkoły, pt. „Szkolni pomagacze”. Dziennikarzami i operatorami kamer byli uczniowie szkoły, zaś wywiadów udzielały dzieci z przedszkola.
Opiekunowie: logopeda Małgorzata Lipczewska– Litwińczuk, psycholog Angelika Nowińska – Borowiec.